boom quote suit.jpg

De inspiratie achter SUIT in twee woorden? Overduidelijk:

"Passie, aangevuld met een flinke dosis no-nonsense."

SUIT is ontstaan vanuit een passie voor mooie, gezonde huidverzorgingsproducten. Ja, ik hou van luxe. Ja, ik hou van mooie producten. Don't we all ;-)

Maar ook ik heb een eisenpakket als het om mooie producten gaat. Tamelijk eenvoudig trouwens, als no-nonsense type, maar stiekem nog knap lastig om te realiseren ;-)

  1. 100% natuurlijke en indien mogelijk biologische ingrediënten
  2. alleen werkzame ingrediënten
  3. alleen veilige ingrediënten
  4. géén vulmiddelen
  5. géén geurtoevoegingen in de basis crèmes
  6. 100% vegan en zo min mogelijk belastend voor het milieu en onze omgeving

En vanzelfsprekend moeten huidverzorgingsproducten hun beloftes waar maken. Ooit kwam ik de term 'high-performance skincare' tegen. Idiote, onbegrijpelijke marketing term, vind je niet? Maar producten die doen wat ze zeggen, dat is een belofte, die past wel bij mij! 

Nou, tot zover de producteisen. Maar er is nog meer wat ik belangrijk vind. De basis is een minimale belasting van milieu en omgeving, ofwel, een zo klein mogelijke footprint. In alles wat we doen, houden we hier rekening mee. Graag neem ik je een stukje mee in onze keuzes: 

Ingrediënten Ingrediënten zijn bij SUIT controleerbaar tot het land van herkomst. Gelukkig zijn kinderarbeid en dierproeven hier al lang verboden, maar hoe zit dat bijvoorbeeld in het land van herkomst? En is het winnen van een ingrediënt aantoonbaar zonder schade voor de leefomgeving en het milieu? Als wij het niet doorlopend kunnen controleren, zoals bijvoorbeeld de winning van palmolie, dan gebruiken wij het simpelweg niet.
------------

------------

Verpakkingen

Graag verantwoord ik me aan je over de verpakkingskeuzes die ik maak voor SUIT. In mijn beleving is er niet zoiets als 'altijd goed' of 'per definitie fout'. Niets is lastiger dan goede verpakkingen. En we barsten allemaal van de meningen, ik zelf ook hoor! Maar waarom kies ik voor bepaalde verpakkingen: 

Plastic productverpakkingen: ja hoor daar is 'ie dan! 'Waarom gebruiken jullie nog plastic?'. Een vraag die we echt elke dag nog krijgen. Maar weet je dat plastic voor een groot deel ten onrechte in het verdomhoekje zit?

  • Het zijn zogeheten 'airless' verpakkingen. Dat betekent dat de inhoud niet in contact komt met de lucht. En weet je dat we daardoor een goede houdbaarheid kunnen garanderen zonder het toevoegen van allerlei nasties zoals conservering? Goed voor de kwaliteit van het product dus! 
  • Plastic verpakkingen van SUIT zijn uitstekend recyclebaar en hoeven dus niet in het restafval. Help je ons mee door ze bij het kunststof afval te doen? Dan kan het weer gerecycled worden.
  • Een groot deel van de plastic verpakkingen van SUIT is al uit gerecycled kunststof gemaakt. Fijn he, zo'n goed begin?
  • Kunststof is een echt lichtgewicht materiaal, wat een flinke impact heeft op de CO2 uitstoot bij het vervoer
  • Plastic verpakkingen zijn sterk en sneuvelen niet tijdens het transport. Hierdoor hoeven we geen cosmeticadoosjes om deze verpakkingen heen te gebruiken. Bij SUIT geen overbodige verpakkingen dus! 

Glazen productverpakkingen: Niets zo sjiek als een mooie glazen verpakking toch? En we denken ook met zijn allen dat het veel beter is voor het milieu. Ik ben er niet zo zeker van, afhankelijk van de onderzoeker zijn de uitkomsten toch telkens anders. Vergelijk het maar eens met de elektrische auto, elke onderzoeker eigen conclusies ;-) Dus waarom glas? 

  • Behoud van de werkzame stoffen: de flesjes zijn van violetglas. Hierdoor wordt er geen zonlicht binnengelaten. Dat is belangrijk voor de werkzaamheid van sommige ingrediënten. Bijvoorbeeld van algen. 
  • En helaas..... vanwege de breukgevoeligheid van glas heb ik de keuze gemaakt om voor deze producten wel gebruik te maken van kartonnen cosmeticadoosjes. Uiteraard is de inkt plantaardig en is het doosje volledig recyclebaar, doe je hem bij het papieren afval? De kunststof dopjes en pompjes zijn ook 100% recyclebaar. Scheid je met ons mee, doe ze dan bij het kunststof. 

Verzenddoosjes en vulmateriaal: De doosjes zijn zo klein mogelijk, zo hoeft PostNL niet hoofdzakelijk lucht te vervoeren. Soms zitten er vulmaterialen in je doosje, omdat daardoor je producten beter beschermd zijn tegen breuk. Dat kopen wij nooit zelf, dat recyclen we van onze toeleveranciers. Al onze toeleveranciers gebruiken afbreekbare ingrediënten, de luchtige chips die je bijvoorbeeld wel eens aantreft, zijn gemaakt van maïs, gewoon in de gft-bak dus. En tsja, verder zijn verzenddoosjes en vulling toch vooral -ik-gooi-het-meteen-weg-materialen, dus verwacht van ons geen luxe kwaliteit, maar gewoon goed afbreekbare en recyclebare, eenvoudige materialen. 

----------- --------------
No-nonsense marketing Wie betaalt er voor de marketing van je favoriete merk? Precies, jij! Dus als je je nog afvraagt hoe onze producten altijd aantrekkelijk geprijsd zijn en blijven? Wij verspillen jouw geld niet aan marketing. Eenmaal fan, toch wel fan, dat is waar wij in geloven. Groei begon in 2016 in heel kleine stapjes en dat is nu, anno 2020, toch goed gelukt. #dankbaar. 

Vragen of suggesties? Heb je na het lezen van bovenstaande nog vragen? Of heb je suggesties die passen bij ons DNA en overtuiging? Schroom dan niet: ik heb graag dat je contact met me opneemt. Je kan je vraag of suggestie sturen naar rosa@suitmatters.nl. 

SUIT Nude Skincare

Lieve groet,

Rosa Kleve