Rosacea, wat is het en hoe kan je Rosacea behandelen?

Gepubliceerd: 20-12-2017 13:49:44

Rosacea, wat is het en hoe kan je Rosacea behandelen?

Wat is rosacea en kan je rosacea behandelen?

Wat is rosacea?

Rosacea wordt gezien als een chronische ontsteking van de huid. De ene keer heb je er meer last van dan een andere keer. Vrouwen met een lichtere huid blijken vaker gevoelig voor rosacea te zijn.

Meestal wordt rosacea herkend aan roodheid van (voornamelijk) de gezichtshuid in de vorm van kleine rode vlekjes, algehele roodheid of puistjes of wanneer zichtbare bloedvaatjes ontstaan. Waterige ogen en een opgezette neus zijn ook symptomen waar de rosacea-gevoelige persoon vaak mee te kampen krijgt.

Toch is rosacea slechts een van de symptomen van een onderliggende aandoening. Hierbij kun je denken aan andere huidaandoeningen zoals eczeem of psoriasis, allergieën of ontstekingen elders in je lichaam. Kortom, rosacea is een uiting van een verstoring van je immuunsysteem (metabole acidose).

Wij krijgen regelmatig de vraag of onze verzorgingsproducten helpen om rosacea te verminderen. SUIT heeft geen producten die specifiek zorgen voor de behandeling van rosacea of voor het verminderen van rosacea. Wel zijn alle producten van SUIT mild voor een rosacea huid. Er zitten geen hormoonverstorende stoffen in SUIT verzorgingsproducten en de producten van SUIT verstoren het immuunsysteem niet. Onze producten ondersteunen het lichaam bij herstel maar wist je dat je ook heel veel zelf kan doen? 

Oorzaken van rosacea

  • Eén van de oorzaken van rosacea is een zuur lichaam. De ideale pH waarde van je bloed is 7,41. Door je voedingspatroon aan te pakken kun je veel rosacea-gerelateerde klachten verhelpen. Het is belangrijk om vooral alkalische voedingsmiddelen te nuttigen om deze pH te veranderen. Ook het drinken van veel water helpt je hierbij.
  • Uit onderzoek is naar voren gekomen dat mensen met rosacea een tekort hebben aan vitamine A. We zorgen niet voor een overkill aan vitamine A maar gebruiken wel basisoliën die deze belangrijke vitamine A bevatten. Voorbeelden hiervan zijn Macadamia olie, Amandelolie, Zonnebloemolie, Jojoba olie. Ook Wortelextract, aan de meeste SUIT producten toegevoegd, is rijk aan Vitamine A. Vitamine A vult tekorten aan, vernieuwt en geneest de huid. Het verstevigt de haarvaten en gaat ontstekingen tegen. Demodexmijten en heel veel andere bacteriën en ziektekiemen komen veelvuldig op je huid voor. Bij een juiste pH is dat niet erg maar wanneer je huid te zuur is, wordt de balans verstoord en zullen ze de aanval inzetten. Ook hier verricht vitamine A veel goeds omdat het de demodexmijt doodt en de vernieuwing van de huid stimuleert.

Aanpak van rosacea: ga zelf aan de slag!

Om op de lange termijn de onderliggende oorzaken van rosacea aan te pakken, is het erg belangrijk om je voedingspatroon te veranderen zodat je darmflora optimaal functioneert. Er is echt een zeer nauwe relatie tussen de gezondheid van je darmen en de gezondheid van je huid. Begin met een alkalisch dieet, hierbij hoef je echt niet alle zuurvormende voedingsmiddelen te vermijden. Een goede vuistregel is om 80% alkalinevormende voedingsmiddelen en 20% zuurvormende voedingsmiddelen te nuttigen. De basis van het dieet:

  • Laat zuivelproducten staan. Vervang deze door amandelmelk.
  • Eet veel groenten en fruit.
  • Vermijd zuurvormende voedingsmiddelen zoals granen, suiker en vlees. Drink veel vers en schoon water.
  • Zorg voor voldoende essentiële voedingsstoffen, vul het (eventueel) aan met voedingssupplementen en probiotica.
  • Nuttig geen transvetten en gefrituurd voedsel.
  • Laat vlees zoveel mogelijk achterwege.

Alkalische voedingsmiddelen voor je huid

  • Fruit: Bijna al het verse fruit, behalve bananen en pruimen. Appels. Abrikozen. Avocado’s. Aalbessen. Aardbeien. Ananas. Bramen. Bosbessen. Citroen. Dadels. Druiven. Peren. Perzik. Rozijnen. Tomaten (rauw). Veenbessen. Vijgen. Zwarte bessen.
  • Groenten: Bijna alle verse groenten, zeker wanneer ze rauw worden gegeten. Aardappelen. Alfalfa. Andijvie. Artisjokken. Aubergine. Bieten. Bloemkool. Boerenkool. Bonen (de meeste). Broccoli. Champignons. Erwten. Knoflook. Komkommer. Koolrapen. Uien. Wortels. Wortelgroenten. Mierikswortel. Olijven (vers). Paprika. Peterselie. Pompoen. Prei. Radijs. Rode kool. Selderie. Spitskool. Spinazie. Sla, groene bladeren. Sojabonen. Waterkers. Zeegroenten en zeewier.
  • Noten: Amandelen.
  • Granen: Gierst.
  • Zoete producten: Rauwe honing. Maple sirup. Melasse.
  • Dranken: Geitenmelk. Water.

Verzurende voedingsmiddelen voor je huid

Alle bewerkte voedingsmiddelen werken zuurvormend in je lichaam. Vermijd ze waar je kunt en probeer zo veel mogelijk natuurlijk te eten.

  • Vlees en vleeswaren: rundvlees, kip, eens, lamsvlees, varkensvlees, konijn, kalkoen, etc.
  • Vis en andere eiwitten: schaaldieren en andere vissoorten. Eieren (hoewel eiwit meer alkalisch is). Mayonaise. Kaas. Melk. Kwark. Yoghurt. Hüttenkäse. Margarine.
  • Bonen: Kikkererwten. Limabonen. Linzen. Rode nier(kidney) bonen. Witte bonen.
  • Noten: Hazelnoten. Kastanjes. Paranoten. Pinda’s en pindakaas. Walnoten.
  • Koolhydraten / granen: Alle suiker en suikerhoudende producten. Pasta, macaroni, etc. Brood. Koekjes, cake, taart, etc. Crackers. Witte bloem. Tarwebloem. Tarwe. Haver. Havermout. Rogge. Boekweit. Maïsmeel. Quinoa. Rijst.
  • Fruit: Bananen. Pruimen.
  • Groenten: Asperges. Zuurkool.
  • Dranken: Alcohol. Frisdranken. Koffie. Zwarte thee.
  • Beperk: Aspirine en andere geneesmiddelen.

Bronnen:

Eet jezelf mooi, slank en gelukkig – Amber Albarda
Wikipedia
Optimalegezondheid.com
Chatelaine.com
Optimetritimes
UCSD News
Livestrong
Dr David Williams
Dermaesthetics
Microbiologysociety.org

Deel dit bericht

Stuur een opmerking

 (with http://)

1 Opmerkingen

Şerife


12-03-2018 17:39:37

Goeie info maar over bijvoorbeeld havermout wordt gezegd dat het niet goed is terwijl andere sites zeggen dat het juist wel goed zou zijn. Dit brengt zoveel verwarring helaas Dag Şerife, Ik snap je verwarring. Je kunt heerlijk voedende maskers maken op basis van havermout. Deze blog is echter geschreven om huidproblemen, waaronder rosacea, op te lossen van binnenuit. Veel huidproblemen ontstaan door een disbalans in de darmflora. De verzurende voedingsmiddelen die in het blog genoemd zijn, waaronder ook havermout, kunnen bijdragen aan deze disbalans. Deze voedingsmiddelen (tijdelijk) schrappen uit je dieet, ondersteunt een verstoord microbioom bij herstel. Voor veel andere aandoeningen zoals diabetes, kan havermout juist weer veel goeds betekenen. Kijk voor meer informatie ook eens op de volgende linkjes: https://www.oersterk.nu/blogs/waarom-dagelijks-ontbijten-met-havermout-en-amandelmelk-niet-optimaal-is/ http://vita-info.nl/2016/11/havermoutpap-gunstig-voor-cholesterol/#more-7236 http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?s=0&l=0&k=0&cod=786 https://www.vanderpigge.nl/category/gezondheid/page/3/ https://www.vivonline.nl/is-jouw-lijf-te-zuur/ Groetjes, Mirjam